Нині – свято Маковія. Із Медовим спасом!
Нині ми відзначаємо свято Маковія. Віруючі несуть в храми на освячення мед, мак і воду. Цей звичай походить від традиції перший урожай приносити Богові.
Макові́я – народна назва православного свята Винесення чесних древ Животворчого Хреста Господнього, або Свято Всемилостивого Спасу та Пресвятої Богородиці, яке відзначають у перший день Успінського посту 14 серпня.
14 серпня Свята Православна Церква відзначає одне з найбільших свят – Винесення чесних древ Животворчого Хреста Господнього. Також цього дня вшановується пам’ять старозавітних мучеників Маккавеїв (166 р. до Р.Х.).
У грецькому часослові 1897 року так пояснюється походження цього свята: “Внаслідок хвороб, які часто траплялися в серпні, спрадавна утвердився в Константинополі звичай виносити Чесне Древо Хреста на дороги і вулиці для освячення місць і відвернення хвороб. Напередодні, виносячи його з царської скарбниці, клали на святому престолі Великої Церкви (на честь Святої Софії – Премудрості Божої). Від цього дня до Успіння Пресвятої Богородиці, творили літії (короткі молебні) по всьому місту і пропонували Хрест народу для поклоніння. Це і є винесення Чесного Хреста”.
Про мучеників Макавеїв розповідається в 2-ій Книзі Макавеїв в Біблії, відомий також окремий твір на цю тему Іосифа Флавія. Події, висвітлені в цій книзі, відносяться “до періоду гонінь сирійського царя Антіоха IV Єпіфана (176-164 до Р.Х.), який проводив політику інтенсивної еллінізації Іудеї. Ця політика супроводжувалася примушенням євреїв до участі в язичницьких жертвопринесеннях, порушенні суботи і інших “законів батьківських”. За відмову прийняти язичництво тисячі євреїв були страчені Антіохом”.
Так, жертвами стали немолодий вчитель Єлеазар, а також сім його учнів із своєю матір’ю, які за відмову їсти свиняче м’ясо були піддані жорстоким мукам і смерті. Спочатку був замучений Єлеазар. Потім брати, яких мати всіляко надихала, мужньо зазнавши муки, гідно зустріти смерть. Після чого гонителі вбили і її. Перед лицем смерті всі вони твердо сповідували віру в Єдиного Бога і Воскресіння мертвих. Один із синів, помираючи, говорив: “Ти, мучитель, позбавляєш нас цього життя, але Цар світу воскресить нас, померлих за Його закони, для життя вічного”. Інший, протягнувши руки для відсікання, сказав: “Від неба я отримав їх, і за закони Його не жалію їх, і від Нього сподіваюся знову отримати їх”. “Той хто вмирає від людей жадано покладати надію на Бога, що Він знову оживить”, – упевнений був ще один з братів.
Передсмертні слова Єлеазара сповнені сповідування Єдиного Бога, готовності померти за Нього: “Антіох і всі хто стоїть тут! У нас один цар – Бог, від Якого ми отримали буття і до Якого повернемося. Одне у нас спасіння – в дотриманні заповідей. Одне багатство – ті блага, на які сподіваємося; і ніщо для нас не страшне, крім того, щоб боятися чого-небудь більше Бога. Наша батьківщина – горний Єрусалим, якого ніякий Антіох не візьме в облогу і не зможе взяти. Наш храм – прекрасне небо, а свято наше – ликування ангелів. У нас одне велике і найбільше таїнство – Бог, на Якого вказують і всі інші таїнства”.